Monday, December 5, 2016

TRIP GAMBLE HO CHI MINH CITY DAY 1

salam melancong cuti cuti sekolah
cikgu biasala time cuti la kami nk p jalan jalan hilang stress segala bagai setahun dok ngajaq
cikguu....bestlaaa cuti panjang! ayat keramat hmpa dok lafaskan pasai cikgu kan
hahha ni ja cuti kami
kami mana ada cuti tahunan mcm penjawat awam had lain.awat keluaq bahasa kedah ni
ok alhamdulilah dah selesai trip p ho chi minh city atau Saigon nama sblm tukaq p ho chi minh
penerbangan kami di taja oleh duit travelling kami sendiri
percutian selama 4hari3malam
berlepas pada 29nov 2016 AirAsia ak 528 9.10 am KLia 2
return flight kami 2dec 2016 AK 525 8.15 pm tp delay smpai ke jam 10lebih baru depart.opss AirAsia kan

bob sekadar gambar hiasan, jumpa dia kat KCH aiport lg.so kami fly frm KCH-KUL_SGN-KUL

bismillillahirahmanirahim.flight frm kuching to KL kami naik malindo air. nice selesa

sampai KLIA then kami amik erl ke KLIA2 sbb malindo base KLIa, nkp Saigon naik kat KLia 2.frl KLia -KLia2 rm2 one way
 journer bermula.siap siap awal pagi chck in beg semua ready for immigration clearance.ke SGN kami berempat ada sokrg lagi kwn dia crew airasia, so kami ber4 memulakan percutian ke ho chi min city.
 muka x berapa nk cukup tidoq. so layankan aja mata masa flight ke ho chi minh

alhamdulilllah safely landed. sampai on time then beratur utk pelepasan imigration.ok Vietnam jam diorg lambat satu jam.so kita jam 10am ,diorg jam 9am

dah selesai imigration collect bag masing masing,kami naik tingkat 3 aiport depature amik taxi ke hotel. taxi ni kami pilih sbb semua geng geng blogger kata diorg ni mcm official taxi ada resit dan ikut meter. kena hati hati juga sbb ada je taxi yg akan tipu. so best way kmi pun cdgkan korang amik laa taxi ni.VINASUN TAXI.

otw nkp hotel ni, snap snap pic tepi jalan.
 tadaaaa smpai dah hotel kami VN 150k dong, lebih kurang  rm30 taxi kami tu.share la 4org sokrg rm7.50 je.oklaa taxi besaq mcm avanza tu. so selamat smpai hotel, lepas tu tak beg semua  kami jalan jalan sekitar hotel tu.

makcik jual buah tepi jalan
 ni style nasi kandaq,tp depa ni kandaq buah, keropok, kacang
 lepas tu kami jalan jalan lg smpai jumpa deretan kedai kedai makanan halal or islamic food. lorong ni kira lorong org islam, ada kedai kedai makanan halal,ada juga juai jubah telekung kain pasang ,mcm mcm la.
 so kedai pertma kami try kat ho chi min ni kedah makan HJH BASIROH

SUP keytiow daging kalau malaysia laa.depa sebut nama lain dlm bahasa depa laa...sup tu ada key tiow kecik kecik dan ada juga depa bg ulam ulam cili limau nipis dgn smbal.kena makan cmpoqq suka hti kita laa.rasa ok not bad! Harga makanan kat sini agak tinggi skit laaa..mcm nasi goreng paling biasa pun VND 60k lebih kurang Rm 16 sepinggan besaq

kami berpuas hati makan kat sini.bab harga xyah kompare semua kedai lebih kurg ja.sedap ikut selera masing masing.for me ok boleh makan ada rasa mcm masakan di malaysia. hah kelebihan kedai makan sini semua ada WIFI so bolehlaaa update semua sosial nextwrk yg ada masa tunggu makanan smpai sblm mkan.
 smbil jalan jumpa kopi sedap. memang sedap wehhhhhh kopi ice kawwwww. rm3 hengget kalau nk byq dlm rm .kalau dlm dong 15k.sedap mmg wajib try siapa g ho chi minh city ni.lepas abih kami mkn mkn kami jalan kaki lagi.kami p pasar pemes kat sini la iaitu BEN THANH market.wajib wajib p.jom tgk apa da

besar pasar ni.jual mcm mcm ada had bhan mentah, bahan bahan masak, sayur sayur, baju sleuar kain beg kasut souvenir kain pasang tshirt semua laaaaaa ada dlam ni

tgk buah buah depa segar fresh subur

ni view dr luar.nmpk bangunan tinggi atau bangunan mercu tanda negara depa.bandar sgt busy

ni hotel kami dok Brilliant Saigon Hotel. selesa bersih, hotel x duk tepi jalan raya so xde la bising dgn kereta moto tepi jalan.hotel ni kena jalan masu skit celah celah bgunan rumah kedai.

harga hotel kami duduk selama 4h3malam ni utk dua bilik lebih kurang rm 7ratus ++, so bahagi 4 org, kami bayar rm187.50 cmtulaaa utk 3malam.ok laaa kira smlm dlm rm65 je sokrg. ada free brekfast
 dah rehat rehat mlm kami keluar jalan jalan , kami p pasar malam, ok pasar malam tu dekat je sblh kiri kanan pasar Ben Tanh. lepas kami servey servey dlm ben Tanh dgn pasar malam.pasar malam sgt murah berbanding dlm pasar ben tanh. so tips nye kalau smpai ke pasar ben tanh jgn beli lagi apa apa.just jalan tgk tgk je dlu.kat pasar mlm pun ada jual benda yg sama. pasar malam mmg harga lebih murah. hehe then RM pun diorg terima kat sana.

ni suasana pasar malam

tudung kain pasang telekung semua ada
 pilih kak pilih kak pilih

kopi sgt sedap so sila try.haha penat jalan singgah beli kopi sedap
 ni mkanan sapper kebab ayam atau roti ayam.sedap besar boleh share 4 org makan

sebelum balik hotel ada kedai painting so singgah sat tgk pelukis tu dok lukis.hehe ini utk hari pertama kami d Ho Chi Minh.ok satg sambung episod hari kedua plak.

1 comment:

EH - Ekslamasi Holistik said...

Seronoknya pergi ke sana. Selamat bercuti KC....