Sunday, April 30, 2017

MUSIM PAYAK & UDANG KEMBALI DI MALUDAM SARAWAK

Menarikkkk gila! 
Maludam ialah sebuah daerah kecil di Bahagian Betong, Sarawak, Malaysia dengan keluasan 479 km persegi. Jumlah keseluruhan penduduk Maludam adalah seramai 5,230 orang (bancian 2000). Penduduk Maludam terdiri daripada 80% Melayu/Melanau, 15% Iban dan 5% Cina.
musim payak ni best sbb semua pakat tunggu tunggu. katanya payak ni sentiasa ada sepanjng tahun tp kalau pertengahan tahun macam ni payak ni paling banyak diperoleh oleh nelayan, so musim memilih ni la mereka akan buat udang udang kering.rezeqi !



aktivit memilih sedang di jalankan
diorg ni dok pilih jenis jenis payak(udang) tu ikut jenis dia





menarik hanya di Sarawak ja ni
ni pulak lepas payak tu dah bawa balik perlu di rebus dulu

payak sedang direbus

lepas rebus sejat kan air 

lepas tu jemur smpai kering
sblm kulit kulit tu terkopak, menurut sumber mak angkat kat maludam diorg akan masukan dlm guni then hampas atau timbuk betul dak bahasa mcm hampas padi tu so kulit udang ni akan terkopak

akhirnyaaaa jadi laa udang kering.
terbaik frm Maludam di jamin halal bersih dan suci sbb dah tau org org kita yang buat


selain itu, fresh payak tu boleh jugak lepas rebus cicah dgn smbal kicap
nang terbaikk
nang antap!!!!!
sarawak is unique!

No comments: